پاییر به روایت یک نقاش

پاییز را باید فصل کوبیسم نامید، فصلی که ارغوانی، زرد، کمی قرمز و پس زمینه قهوه ای کنار هم جمع می شوند و مثل خوابی میشن که پر از اندوه یک باغ؛ شخصیت های داستان پاییز با خرمال و، انار، نم بارون و پرده آخر یلدا اجرا میشه؛ موسیقی متن اون باد توی گرامافون باغ زمزمه میکنه و زیر لب سارها بهم میگن چه خواهش یست میان برگ های درخت برای لمس تن زمین! چه مشاطه کرده باغ و تو چنان مخمور به تصویر نشسته ای که نم یدانی پاییز پادشاه فصل سوم زندگ یست یا عروس بیوه فصل ها …

این هنرمند در معرفی خود آورده است زاده شهری هستم که شاردن بیش از یکدهم از سفرنامه بسیار علمی و زیبای خود را به آن اختصاص داده و این سرزمین را بزر گترین و زیباترین شهر در تمام مشرق زمین خوانده است. شهری که سه دوران آل زیاد، سلجوقیان و صفویان پایتخت ایران بوده است… «حمیدرضا سلیمانی » متولد ۱۳۶۲ در شهر اصفهان؛ نقاشی را به سبک رئالیسم و هایپررئالیسم م یکشد و در سال ۱۳۹۶ نمایشگاه انفرادی با عنوان «از ط تا ت » را برگزار کرده وی همچنین در کتاب برگزیدگان هنر ایران چهار اثر از تابلوهای نقاش یاش به چاپ رسیده است، او همچنین در حوزه نویسندگی هم فعالیت داشته که کتاب او با عنوان «هتل » در سال ۹۶ به چاپ رسید؛ البته فعالیت اقتصادی ایشان در رشته هتلداری است…

 

به همین بهانه در ادامه گفتگویی با ایشان داشت هایم که پیش روی شماست:

از کجا حس کردید که می توانید در عرصه هنرهای تجسمی موفق باشید؟ 

در هر موضوع ای علاقه، مطالعه، پشتکار وجود داشته باشد قطعا نتایج خوبی می تواند حاصل کند از این رو من هم سعی کردم در این ضمینه مطالعات و اجراهای مستمر داشته باشم.

چه المان هایی را در کارهایتان به کار می برید تا مخاطب بتواند با آن ارتباط بهتری برقرار کند؟ 

آثار ارائه شده به دو دسته چیدمان و فیگوراتیو تقسیم می شود و بستگی به میزانسنی که داریم در کارها المان های را مورد استفاده قرار دادیم که مخاطب با آنها سر و کار بیشتری دارد و در کارهای فیگوراتیو هم با ایجاد فرم این تاثیر گذاری را انجام می دهیم.

نگاه مخاطب برای شما اولویت دارد یا تنها اینکه تنها روح خودتان ارضا شود دلیل کافی برای فعالیت هنری است؟ 

برای هر کسی در ژانر هنری فعالیت می کند دلیل خاصی وجود دارد ولی از نگاه من طی کردن رسالتی که فکر میکنم بر عهده من گذاشته شده است و قطعا در طی این مسیر ایجاد رضایت روحی فردی و داشتن نگاه مخاطب را هم خواهیم داشت.

فضا برای رشد جوانهایی که ابتدای این راه هستند چقدر فراهم است و آیا مافیا و باندبازی در حوزه تجسمی هم وجود دارد؟

در طی هر مسیری چالش های مخصوص به خودش وجود دارد و بهشت را به بها دهند نه بهانه و وقتی اثر ارائه شده توسط هنرمند دارای وزن هنری، ابعاد فرهنگی و بار علمی خوبی باشد تا حدود زیادی م یتواند مسلط بر روابط خارج از اخلاق قرار بگیرد.

سختی ها و شیرینی های این حرفه از نظر شما چیست؟ 

سخت یهای فعالیت در حوزه نقاشی زمان بر بودن به ثمر رسیدن یک تابلو است برای اینکه شما بتوانید محصول خوب ارائه کنید مستلزم داشتن سوژه و موضوع مناسب، چیدمان مرتبط و اجرای بسیار عالی و فضای خوب برای دیده شدن و تمام این مراحل بسیار زمان بر خواهد بود و قسمت دوم که فرمودید شیرینی حرفه، تاثیر گذاری بودن شما در مخاطب و یا در کل می توان گفت نتیجه بخش اول شیرینی این حرفه است.

معمولا هنرمندان طراح در آثار خودشان امضایی برای سبک خودشان دارند، امضای کارهای شما چیست؟ 

بیان مفاهیم به مخاطب به صورت رمانتیک در هر دو فرم چیدمان و فیگور سعی بر ایجاد چنین فضایی بوده است.

آیا طراحی جزو رشته های گران هنری است و این تاثیری در قیمت بالای آثار طراحان دارد؟ 

طراحی پایه نقاشیا ست و در گل هر هنری وقتیا ز نظر کمی و کیفی به درجه بالای برسد ارزشمند می شود.

استقبال از نمایشگاه شما چطور بوده است؟

نمایشگاه آخر با عنوان «از ط تا ت » در سال ۱۳۹۶ اجرا شد با موضوع طبیعت و استقبال خوبی داشت.

سخن پایانی با مخاطب؛

هنرمانند بال های سفید برای کمال یافتن است، بال های خود را طراحی کنید بوقت احتیاج پرواز کنید و طعمه تاریکی نشوید.